I begynnelsen var det én rullebane, men etter en tid ble det bygget en til på tvers av den første for lettere å kunne ta av og lande ved varierende vindretninger.


Gruppe 1 av skvadronen Jagdgeschwader 5 "Eismeer" (Jagerskvadron 5 "Ishav"), ble formelt opprettet for innsats i Norge og Finland i 1942 ut fra tidligere etablerte skvadroner. Stabsenheten ble lagt til Stavanger/Sola og fikk underlagt seg tre flyavdelinger. 1. avdeling på Kjevik, 2. avdeling på Lista og 3. avdeling på Herdla. Fra mars 1942 kom også 1. og 3. avdeling til Herdla. Mellom Stavanger/Sola og Trondheim/Værnes var Herdla den viktigste flyplassen. Hver avdeling fikk en fargekode og hvert fly under avdelingen et tall. En av avdelingene på Herdla hadde fargen gul, på tysk "gelb". Flyets nummer i avdelingen ble malt på flyet med avdelingens farge. Til forskjellige tider har forskjellige avdelinger hatt Herdla som base. Noen ganger har flere vært der samtidig. Hver av disse har hatt sin egen fargekode.
På nettsiden for Jagdgeschwader 5 "Eismeer", som det er lenket til overfor, vil man se at Herdla nevnes under flere avdelinger, men det vil gå for langt å legge ut en dypere analyse her, foreløpig...

Fra begynnelsen av krigen har det vært Messerschmitt Bf 109 på Herdla, men Luftwaffe måtte skaffe seg et bedre fly grunnet høy dødsrate på piloter ved takeoff- og landing i tillegg til at de alliertes fly ble bedre og bedre sammenlignet med Messerschmitt. Alt for mange ble skutt ned.
Dette ble Focke Wulf 190 med 14 sylinders radial BMW-motor.
Se Focke Wulfs historie her: How the Fw 190 Broke Every Rule of Air Combat
Flyene på Herdla var for det meste av typen Focke Wulf 190 A2 og A3 etter juni 1942 og fra august samme år var alle Messerschmitt byttet ut. Messerschmitt ble seinere brukt samtidig med Focke Wulf da andre avdelinger fikk Herdla som base i tillegg til den opprinnelige avdelingen.
Hør lyden fra eneste originale flyvende i dag.

